15 september 2016

Mechanische aandrijftechniek blijft de basis

Wij zijn als Brevini Benelux lid van de FEDA-technologiegroep Electrical & Mechanical Motion Solutions (EMMS). Niks mis mee, maar samen met enkele andere leden vragen we ons af of de naam van onze groep de lading nog wel dekt. Als leverancier van mechanische aandrijftechniek waren we jaren geleden lid van de Vereniging Voor Aandrijftechniek (VVA). Na verschillende fusies ontstond in 2004 FEDA. Natuurlijk is het vakgebied het afgelopen decennium verbreed en vragen afnemers steeds meer om totaaloplossingen. Aanduidingen als ‘Motion & Drives’, ‘Mechatronica’ en ‘Integrated Solutions’ sluiten daar prima bij aan. De omzet van mechanische aandrijftechniek (tandwielkasten, reductoren, lagers, kettingen, etc.) bedraagt jaarlijks zo’n € 250 à 300 miljoen. Dit op een totale ‘FEDA gerelateerde omzet’ van circa 4 miljard euro. Toch had ik de aanduiding aandrijftechniek graag behouden voor onze technologiegroep.

What’s in a name?

Neem nu de vakbeurs World of Technology & Science (WoTS), waarvan ‘Motion & Drives’ onderdeel uitmaakt. De naam WoTS omvat vele industrieën, zoals medisch, vliegtuigbouw, farmacie, voeding- en genotmiddelen, chemie, etc. Aandrijftechniek speelt in al deze industrieën een rol. Wellicht wordt het weer tijd voor een aparte beurs waar de op aandrijftechniek gerichte FEDA-leden centraal staan en niet links en rechts worden weggestopt tussen leveranciers van robotica, besturingen en bussystemen. Ook vind ik dat vakbladen te veel aandacht besteden aan automatisering, mechatronica, robotica, vision en Industrie 4.0. Terwijl mechanische aandrijftechniek de basis is van vrijwel alle bewegende constructies en componenten. Geen ophaalbrug beweegt, geen auto rijdt, geen machine produceert en geen vliegtuig vliegt zonder mechanische aandrijftechniek.

Traditie en innovatie

Aandrijftechniek mag dan wel traditioneel in de oren klinken, toch is het een enorm innovatief vakgebied. Door innovatie is het rendement van tandwielkasten de afgelopen jaren bijvoorbeeld met 30 tot 40% verbeterd. We moeten er samen met FEDA voor zorgen dat mechanische aandrijftechniek bij jongeren weer op het netvlies komt te staan en werktuigbouw weer een populaire studierichting wordt. In dat kader heb ik veel vertrouwen in de aanpak van Atrium Groep, waar FEDA haar secretariaat heeft ondergebracht. Ook ons initiatief om op de WoTS een inspirerende FEDAlounge te creëren is belangrijk omdat we ons als aandrijftechniekbedrijven daar goed kunnen profileren en kunnen focussen op de bezoekers. Waar het om gaat is dat we als bedrijf en als branchevereniging een goede relatie opbouwen met beslissers in de markt. Ketensamenwerking Natuurlijk gaat het vaker over multidisciplinaire oplossingen. Maar daarvoor hoeven de componenten niet per se van één leverancier te komen. Het gaat erom dat men in elke discipline de leverancier kiest met de beste componenten en de beste service. En omdat mechanische aandrijftechniek altijd de basis vormt van alles dat beweegt, zullen we dit mooie vakgebied moeten blijven promoten en zullen we dit vooral beter en intensiever moeten doen dan nu gebeurt. Bij deze een oproep aan alle aandrijfcollega’s: ‘Join us to boost our business’. Een mooi streven voor de komende jaren.



TERUG NAAR HET OVERZICHT