2 augustus 2018

FEDA-lid in de Spotlight: Hitma doet het anders!

Alhoewel technische handelsbedrijf Hitma al sinds 1926 bestaat, is het zeker geen ingeslapen clubje. Zo staat hun communicatie over hun assortiment en ondersteunende activiteiten als een huis en ook met de inhoud zit het wel goed! We spraken erover met diverse toppers van de Hitma Groep.
Michiel Jansen vertelt: ‘De Hitma Groep bestaat uit meerdere disciplines. Veel FEDA-leden kennen Hitma misschien vooral van de filtratie-tak, maar ons bedrijf richt zich op veel meer technologieën, waaronder meet- en regeltechniek en single-use technologie. Hitma Groep is onderdeel van Indutrade, een Zweedse holding met ruim 20 bedrijven in de Benelux.’

Zelf is Michiel al vanaf 1996 betrokken bij Hitma. Na wat omzwervingen (hij werkte ruim 10 jaar bij Pall Life Sciences) is hij sinds 1 maart de algemeen directeur van de Hitma Groep. ‘We kennen een structuur met salesteams per technische discipline. Onze buitendienst werkt veelal marktgeoriënteerd. Bij onze binnendienst en serviceafdeling zitten de echte product-/technologiespecialisten. Voor een bedrijf als Hitma is het belangrijk om niches te definiëren waar je goed in bent. Door continue interactie tussen onze medewerkers en de klant, leren we alle ins en outs van het proces van de klant kennen en kunnen we kwaliteitsoplossingen en advies exact naar zijn behoeften bieden.’

Kennis delen

Astrid van Ballegoy, marketing- en communicatiestrateeg bij de groep, vult aan: ‘Dit laten wij ook zien naar buiten. Naast de techniek en onze producten stellen we ook de Hitma-specialisten centraal. We laten zien bij welke specialist je moet zijn voor welke oplossing. Kanalen als LinkedIN, Twitter en YouTube zijn voor ons erg belangrijk om onze vakkennis te delen.’

Ook hecht Hitma veel waarde aan opleiden. Bijvoorbeeld via seminars die ze organiseren, zoals over ‘varnish in smeerolie van rotating equipment & conditioneren van synthetische EHC olie’. Later dit jaar staan nog twee seminars op de planning, voor zowel klanten als andere geïnteresseerden, over de basisprincipes van ‘oliereinheid en filtratie’. Dit ééndaagse seminar geeft inzicht in hoe een juiste oliemanagement of fluid management eruit zou moeten zien. Het behandelt basisbegrippen als de ISO4406:1999 voor oliereinheid, diverse meetmethodes voor vocht in olie, hoe bepaal je de juiste reinheidsspecificatie voor je applicatie, soorten van vuil en soorten slijtage, beluchting van tandwiekasten, opslag en distributie van smeermiddelen. Volg de kanalen van Hitma om je in te schrijven voor deze unieke sessies!


Kennis delen tijdens eendaagse seminars ‘oliereinheid en filtratie’

Gerard de Ruiter is één van de technische experts van Hitma. Hij ziet dat de markt verandert: ‘Dat zie je zeker de laatste twee jaar. We kunnen klanten adviseren om de goede keuze te maken of ze juist voor foute keuzes te behoeden. Wij trainen onze mensen hier ook in, om ze mee te nemen in die verandering. Door de informatievoorziening via internet kom je de klant niet meer aan de start tegen, maar later in het aankoopproces. De ‘buying journey’, maar ook digitale ‘customer journey’ staan bij ons centraal. We delen online veel kennis  en daar zijn we ook best trots op!’

‘De juiste olieanalyses en de juiste frequentie van olieanalyse levert een schat aan informatie op voor een proactieve onderhoudsbenadering’

Op de vraag hoe Hitma naar de toekomst kijkt, antwoord Corné Balvert:  ‘Wat ik binnen mijn vakgebied zie, is dat men zich steeds meer bewust wordt van het feit dat een juist oliemanagement en een proactieve onderhoudsbenadering een betere bedrijfsvoering en continuïteit tot gevolg heeft. De juiste olieanalyses en de juiste frequentie van olieanalyse, met daarbij de kennis voor een goede interpretatie van de analyseresultaten, leveren een schat aan informatie op voor een proactieve onderhoudsbenadering.  Ik zie dat bedrijven gaan nadenken over de targets waaraan de olie moet voldoen. Ze bewaken dat die targets ook worden behaald door op de juiste manier om te gaan met smeermiddelen en de juiste filtratiemethoden te kiezen. Aan Hitma de schone taak om in die materie de weg te wijzen!’

Kortom, Hitma is een mooie club om in de gaten te houden. Lees hier meer over de werkzaamheden van Hitma.

Wil je ook FEDA lid in de spotlight worden? Stuur dan een e-mail naar communicatie@feda.nl



TERUG NAAR HET OVERZICHT