FEDA LID IN DE SPOTLIGHT – AXIS & Stuifmeel: ‘Wij willen succesvol zijn, dat doen wij samen met de klant’
Al 65 jaar succesvol
Perry Eijhout is sinds 7 jaar directeur van AXIS & Stuifmeel. Een bedrijf met een sterke basis, een klantgerichte aanpak en een commercieel-technische visie. Ingrediënten die al 65 jaar de kern vormen voor hun succes. Vanuit zijn achtergrond als technisch & commercieel verantwoordelijke in de machinebouw legt Eijhout de nadruk op het ontzorgen van de machinebouwer.
Wij willen succesvol zijn, dat doen wij samen met de klant
“Wij willen weten wat er speelt bij de klant en denken vanuit die behoefte. Mede daardoor is AXIS & Stuifmeel behoorlijk gegroeid. Logistiek hadden wij het altijd al goed voor elkaar. Van huis uit zijn wij een groothandel en voorraadhoudend voor onze klanten. Daarnaast kijken wij ook naar de Total Cost of Ownership en Total Cost of Production. Wij geven het antwoord op de vraag hoe een machinebouwer, door gebruik te maken van andere technieken of producten, kosten kan besparen” aldus Eijhout.
Elke machinebouwer heeft zijn eigen behoeftes en uitdagingen. Die verschillende behoeftes hebben bij AXIS & Stuifmeel geleid tot een breed pakket aan oplossingen. Eijhout: “Wij zoeken breed naar oplossingen en niet binnen een vaststaand pakket. Het komt heel vaak op maatwerk aan. In ons pakket hebben wij meerdere producten die naar een goede oplossing leiden, in verschillende prijsklassen. Een deel daarvan voeren wij onder het eigen paraplumerk AxiPro. Deze producten zijn weliswaar goedkoper, maar technisch zeker niet minder. Leveranciers waren in eerste instantie niet enthousiast over de toevoeging van de AxiPro-producten, maar voor AXIS & Stuifmeel staat het vinden van een passende oplossing voor de klant voorop. Doordat wij meerdere producten kunnen aanbieden, heeft de klant ook wat te kiezen. Zowel op het gebied van prestaties als budget.”
“Tijdens een QuickScan meten wij wat het meest duurzaam en passend is voor de klant en adviseren daarmee de juiste techniek en oplossing. De kostenreductie van onze klanten kan daardoor behoorlijk groot zijn” licht Eijhout het onlangs gelanceerde Cost Down project toe.
Diversiteit aan sectoren
AXIS & Stuifmeel focust zich met name op machinebouwers, maar dan wel in alle sectoren. Denk bijvoorbeeld aan de medische sector, food en logistiek. Deze brede klantbasis is tijdens de coronacrisis ook stabiel gebleken. Ging het bij de ene sector wat minder, dan ging het bij de andere juist weer beter: “Wij draaien dit jaar weer een beter jaar en dat is redelijk uniek in deze crisis. Onze basis is stabiel, wij hebben een sterke reputatie en zijn klantgericht. Dankzij dit stevige fundament kunnen wij ons goed focussen op onze groei en het geeft ons de vrijheid om te kunnen blijven innoveren. ”
Een brug voor innovatie
AXIS & Stuifmeel werkt nauw samen met zowel de leverancier (s) als de klant. Innovatie komt immers van beide kanten. Fabrikanten innoveren continu, maar de nieuwste mogelijkheden moeten wel naar de klanten worden gecommuniceerd. De uitdaging blijft om de nieuwste ontwikkelingen bij de ingenieurs te krijgen.
Maar ook vanuit de (eind) klant komt tegenwoordig regelmatig de vraag naar innovatie, geeft Eijhout aan: “Klanten stellen ons de vraag van wij een oplossing hebben voor specifieke knelpunten. Ons team en de door ons beoogde fabrikant (en) schakelen dan gelijk mee en gezamenlijk zoeken we de optimale combinatie van prestaties en budget. Wij vinden het geweldig om die link te kunnen leggen en daarna een dergelijk project weer mee te kunnen nemen als ervaring richting andere klanten. ”
Samenwerking met leverancier tot eindklant essentieel voor succesvolle keten
“AXIS & Stuifmeel heeft een superteam. Wij hebben als bedrijf geïnvesteerd in onze cultuur en samenwerking. Iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen taak. Dat was een leerproces waarbij mensen niet alleen meer verantwoordelijkheden kregen, maar ook veel kansen om te groeien en ontwikkelen, waarbij fouten maken mag. Onze drijfveren zijn het team én het juiste product op het juiste moment bij de klant te krijgen.”
Luisteren lijkt een open deur, maar Eijhout benadrukt hoe belangrijk het is om de behoefte van de klant te kennen: “Waar is hij écht naar op zoek? En vergeet daarbij ook niet de klant van de klant. Wat gebeurt er aan de voorkant? Meedenken met de eindklant is een belangrijk aspect binnen het proces.”
Door waardevolle samenwerkingen aan te gaan vergroot AXIS & Stuifmeel het aantal oplossingen dat voor klanten gevonden kan worden: “Samen komen wij bij de klant om naar oplossingen te kijken. Vroeger was dat not-done, samenwerken met een ‘concurrent’. Maar samen staan we sterker. We zijn open in onze communicatie naar elkaar en dat netwerk willen wij eigenlijk steeds verder uitbouwen.”
Effecten van de coronacrisis
AXIS & Stuifmeel heeft vrij weinig last van de coronacrisis op dit moment. Doordat zij voorraad gestuurd leveren en veel met Duitse bedrijven samenwerken, konden en kunnen zij hun klanten steeds blijven bedienen. Wanneer levertijden teruglopen, wordt dit direct naar de klant gecommuniceerd, zodat deze tijdig kan bijbestellen.
Tijdens de eerste golf in het voorjaar was de levering uit Italië wel even spannend: “Wij hebben toen een brief opgesteld voor onze Italiaanse leveranciers, waarin wij verklaarden dat hun producten door ons ook aan de medische wereld werden geleverd. Daardoor mochten de fabrieken open blijven. Dat werd gewaardeerd door onze leveranciers en werkte twee kanten op.”
FEDA BI Portal: ‘als Duitsland niest, worden wij verkouden’
Eijhout noemt de FEDA BI Portal een onmisbare tool: “Als kleiner bedrijf hebben wij moeite om marktcijfers te verkrijgen. Grotere bedrijven kunnen op hun eigen cijfers vaak al sturen. Zeker nu wij onze collega-bedrijven minder (fysiek) kunnen ontmoeten, vertelt de BI Portal ons hoe de markt ervoor staat. De industriecijfers zijn voor ons erg belangrijk en ik deel deze dan ook met onze mensen, zodat iedereen weet wat er in de markt speelt. Waar kunnen wij op anticiperen? Duitsland is ons nummer 1 exportland. Als Duitsland niest, worden wij verkouden.”