FEDA LID IN DE SPOTLIGHT – Mitsubishi Electric: koploper op het gebied van technische vindingrijkheid en productinnovatie
Onlangs heeft Mitsubishi Electric zich aangesloten bij FEDA. Ook neemt Ruud Wildschut, directeur Benelux, per 1 januari 2021 zitting in het bestuur van FEDA als bestuurslid. Vanaf de oprichting in 1921 is Mitsubishi Electric koploper op het gebied van technische vindingrijkheid en productinnovatie. Zij staan bekend om de productie en verkoop van elektrische en elektronische apparatuur die wordt gebruikt voor elektrische en energiesystemen, industriële automatisering, informatie- en communicatiesystemen, elektronische apparatuur en huishoudelijke apparatuur.
Innoveren samen met de klant
Als directeur Benelux werkt Ruud Wildschut voor de business unit Factory Automation. Met de omvang van de volledige Mitsubishi Electric Groep, van handdrogers tot satellieten, hebben zij het grote voordeel dat nieuwe ontwikkelingen in alle units toegepast kunnen worden. Innovatie staat dan ook hoog in het vaandel en nieuwe technieken worden onmiddellijk omarmt.
Micha Daman, accountmanager: “Elke business unit maakt gebruik van de nieuwe technieken die intern worden ontwikkeld. We hebben een breed aanbod van producten en oplossingen en richten ons op alle bekende markten. Buiten de focusmarkten, zeggen we geen nee en gaan we er altijd vol op in.”
Mitsubishi Electric Benelux heeft een uitgebreid partnerkanaal bestaande uit groothandels en systeemintegratoren. Samen zorgen zij ervoor dat de producten en oplossingen beschikbaar zijn, goed worden ondersteund en advies optimaal beschikbaar is. Deze nauwe samenwerking zorgt ervoor dat Mitsubishi Electric op de hoogte is van wat er speelt en goed kan meedenken over de te bieden oplossingen. Micha Daman: “Zo bieden we de eindgebruikers altijd functioneel de beste oplossing.”
Ruud Wildschut: “Door onze goede relatie met onze klanten, weten we altijd precies bij wie we welke nieuwe producten of functionaliteiten moeten introduceren. We wandelen langs allerlei paden om iedereen van dienst te zijn.” Micha Daman: “Hebben we een nieuw product of oplossing, dan kijken we altijd of we daar in eigen land een referentieproject voor kunnen opzetten. Zo’n referentieproject levert ons vervolgens een case study op die we met de buitenwereld kunnen delen.”
Het FEDA lidmaatschap
Vanuit zijn Koning & Hartman achtergrond kende Ruud Wildschut ons oud-bestuurslid Wim Janssen goed. Mitsubishi Electric had eigenlijk alleen contact met partners zoals K&H. In 2011 werd besloten dat Mitsubishi Electric een vestiging ging openen in Nederland en Ruud Wildschut werd directeur Mitsubishi Electric Benelux. Na de pensionering van Wim Janssen bleef het contact met het FEDA-bestuur en heeft Mitsubishi Electric dit jaar besloten lid te worden. Niet alleen om de belangen te behartigen, maar ook om te kunnen netwerken met de mede-lidbedrijven. Ruud Wildschut: “Het netwerken is enorm belangrijk, dat zie je overal terug. Daarom zijn we lid van FEDA. ”
Ambities voor FEDA
Ruud Wildschut is het belang van FEDA Next: “We moeten de technologiegroepen weer samen. Het is een
vraagstuk, maar het spreekt mij erg aan. We moeten samen actie gaan ondernemen, mensen moeten het voortouw nemen. Het is belangrijk dat onze leden weten waarom ze lid zijn van FEDA. Welke voordelen komen kijken en wat ze terug krijgen voor hun lidmaatschap. ”
De FEDA BI Portal
Mitsubishi Electric beschikt zelf over een uitgebreid CRM systeem met veel klantinformatie, maar trends en ontwikkelingen per sector staan daar niet in: “Alles is op te vragen. Daar kunnen we nog meer mee dan wat we nu doen. De FEDA BI Portal is veel uitgebreider wat betreft economische achtergronden. Het mooie van de FEDA BI Portal is dat we de informatie keurig in een tekst gevat krijgen. Dat geeft ons speerpunten die wij kunnen gebruiken in onze rapportages richting het hoofdkantoor. Waarom is de Nederlandse markt zoals die is? Daar maken we veel gebruik van. En we gebruiken dat als signalering om in onze eigen systemen dieper naar de oorzaken of gevolgen te kijken. Waarom zijn de cijfers zoals ze zijn?” aldus Ruud Wildschut.
Effecten van de coronacrisis
Ook bij Mitsubishi Electric is er het een en ander veranderd sinds de coronacrisis. Vanuit het hoofdkantoor in Duitsland werd besloten dat alle kantoren in Europa thuis moeten werken. Op wat kleine opstartproblemen gaat dat allemaal vlekkeloos. Wildschut: “Het heeft vooral een impact op de sociale contacten, maar verder kunnen we prima thuiswerken. Wat betreft de economische impact hebben we klanten die óf een hogere omzet krijgen en profijt hebben van de crisis, óf juist geraakt worden door de crisis. Natuurlijk merken wij de effecten van de coronacrisis, maar we lopen slechts licht achter op de forecast.”
Door de coronacrisis kwam de online marketing en communicatie in een stroomversnelling geeft Ruud Wildschut aan: “We moesten nu wel snel schakelen. We hebben een enorme sprong gemaakt op het gebied van social media, webinars en andere online communicatie. Duitsland is van origine een beurzenland, je ziet dat nu ook digitaliseren. Met FEDA kunnen we daar ook nog meer voordeel uithalen. En dat mogen we best van de daken schreeuwen!”