2 augustus 2017

FEDA lid in de spotlight: ABB

Dirty, dull en dangerous werk naar aaibare robots

Voor deze eerste keer FEDA lid in de spotlight werden we getriggerd door de actualiteit. ABB stond namelijk in het AD met hun Yumi’s. Lees hier het artikel en bekijk het filmpje. Hier wilden we natuurlijk graag meer over weten. Daarom belden we met Martin van der Have, Sales & Marketing Manager van ABB Robotics.

‘ABB past eigen vooruitstrevende technologie toe in de productie’

 

‘In 24 jaar bij ABB werk ik 15 jaar in Robotics, waarvan de laatste 5 jaar als Sales & Marketing Manager. Wij zien ABB als marktleider, een wereldwijde trendsetter en met toonaangevende technieken. Al vanaf 1974 zijn wij bezig met Robotics, met als voorbeelden van vooruitstrevende innovaties de FlexPicker (spin-achtige robot) en de Yumi inherent veilige dual arm co-robot.

Wat zijn jullie drijfveren? Zit hierin een duidelijke meerwaarde in het FEDA lidmaatschap?
‘De doelstelling van ABB Robotics is om de bedrijfsresultaten van haar klanten te verbeteren met veilige en moderne industriële robots. ABB robots bieden kwaliteitsoplossingen voor vraagstukken op het gebied van productiviteit en flexibiliteit. De Nederlandse maakindustrie kent de voordelen van robotica maar hikt regelmatig tegen praktische vraagstukken aan waar de FEDA meerwaarde kan hebben. Ik denk dan met name aan het tekort aan geschoold technisch/productie personeel.’ Martins collega Johan Scholten werkt al langer met FEDA:

‘ABB is al lang lid van FEDA. Hier zijn ook diverse collega’s betrokken geweest gedurende die jaren. FEDA heeft voor ons toegevoegde waarde op het gebied van trends. Welke informatie is waardevol en welke trends gaan in de toekomst doorzetten? ABB neemt deel in diverse technologiegroepen, om daarmee verschillende takken van de Nederlandse vestigingen van de gewenste informatie te voorzien. Dat is een stuk geven en nemen, waar we elkaar als leden mee helpen.’

Wat is de visie van ABB op Robotics?
‘ABB vindt het belangrijk om de productie hoog te houden, maar wel altijd met een groene gedachte. Niet koste wat het kost, maar rekening houdend met duurzaamheid. De strategie van ABB in het algemeen is altijd eerste of tweede te zijn in de markt, of dat nu op het gebied van Robotics is of in een ander gebied. Dit is een wereldwijde strategie, maar in Nederland voegen we er graag aan toe: Holland voor Holland. Dit houdt in dat we de productie graag in Nederland houden.

‘Holland voor Holland: productie hier houden’

 

Waar is ABB nu mee bezig qua robotics, bijvoorbeeld nu met de Yumi’s?
‘Wij bij ABB zien de markttrend collabaration, dat de medewerkers van bedrijven gaan samenwerken met robots. De seriegroottes worden kleiner, maar de productvariaties groter. Het wordt hierdoor moeilijk te automatiseren. Daardoor wordt de noodzaak groter dat de mens af en toe ingrijpt in dit productieproces. De toegankelijkheid van de robots moet voor de mens groter worden. In de huidige ontwikkelingen werken de robots met hoge snelheid en payload. Dit neemt veel risico’s met zich mee en is de reden dat de traditionele robot achter een hekwerk wordt gezet. Omdat we zien dat er steeds meer variatie komt in de vraag, staat dat hekwerk in de weg. Daardoor is de behoefte ontstaan naar de co-robots, zodat het hekwerk weg kan. Alhoewel de payload en snelheid iets omlaag gaat, is de veiligheid hoger. Plus je hebt meer zekerheid over kwaliteit en kwantiteit.

De mens is in het productieproces onbetrouwbaar. Niet zozeer op persoonlijk vlak, maar in de uitvoer van de werkzaamheden. Als je een lijn trekt is de eerste recht, de tweede wijkt een beetje af en de derde zit er totaal naast. Met robots heb je dit probleem niet. Je kunt constante productie verwachten. De robot hoeft immers niet naar het toilet, met hoofdpijn naar huis of op vakantie.’

Wat doet het toevoegen van robots voor de werkgelegenheid?
‘Er wordt vaak gedacht dat Robotica banen gaat kosten. Ik kom dat in de praktijk niet of nauwelijks tegen, juist eerder het tegenovergestelde: er worden banen gecreëerd. VDL Nedcar is daar een mooi voorbeeld van. Zonder robots zouden hier duizenden mensen op straat staan, maar door nu met 1.400 robots aan de slag te gaan is er ook weer plek voor ongeveer 5.000 mensen.

‘Robotics brengt soms juist meer werkgelegenheid’

 

Natuurlijk moet de medewerker hiervoor veranderen, maar vaak wordt dat juist als prettig ervaren. Een voorbeeld hiervan is DEONET in Eindhoven, waar give-aways gemaakt worden. Hier zie je juist de toegevoegde waarde van de robot. De medewerkers worden niet op straat gezet, maar krijgen een andere taak. Ze moeten zorgen dat de robot aan het werk blijft en dit wordt als welkome aanvulling gezien op hun werkzaamheden. Ook komt er dan plek op een ander niveau dan uitvoering, denk aan monitoring en onderhoud. In de kern worden robots ingezet voor dirty, dull en dangerous werk. Nu krijg je veel leuker werk door te zorgen dat die robots netjes aan de gang blijven. Over het algemeen wordt er door de medewerkers dus heel positief gereageerd op de overgang. De Yumi ziet er wel aaibaar uit gelukkig, hij moet wel passen tussen die dames. De medewerker moet zich prettig voelen om ermee te werken.

Wat zie je als trends in robotica?
‘Er zijn drie belangrijke trends gaande: simplification, integreren en bedienen moet eenvoudiger. Daarnaast de collaboration, wat je al zie met de co-robots, maar als laatste ook digitalisation. Denk hierbij bij Internet of Things en Industrie 4.0. Als je dit concreet vertaalt naar robotica betekent dit dat robots in staat zijn om te praten, aangeven wanneer ze onderhoud nodig hebben bijvoorbeeld. Of kunnen aangeven dat er een storing aan zit te komen. De ontwikkelingen blijven nu lopen, vergelijk het met de nieuwe Iphone, we blijven optimaliseren. Qua digitaliseren zit ABB al op 50 tot 75 % van de mogelijkheden. De techniek en functionaliteit draait, we blijven bezig om de tools te verbeteren. De komende jaren zal ABB er naar streven deze vooruitstrevende positie te behouden, met focus op zichzelf steeds maar te blijven vernieuwen.’

Lees hier meer over de ontwikkelingen van ABB op het gebied van robotics.

Wil je ook FEDA lid in de spotlight worden? Stuur dan een e-mail naar communicatie@feda.nl



TERUG NAAR HET OVERZICHT