20 januari 2020

FEDA Lid in de Spotlight – APEX Dynamics ‘Tandwielkast voor eerste hybride quad ter wereld’

De eerste hybride quad ter wereld is ontwikkeld door Reeq uit Hilversum. Ons eigen FEDA lid APEX Dynamics leverde hiervoor een planetaire tandwielkast als onderdeel van de robuuste stuurbekrachtiging. Op het moment van schrijven wordt de quad in volle hevigheid getoetst aan de eisen en wensen die door defensie aan het voertuig worden gesteld.

De hybride quad is uitgevoerd met een tweetal elektromotoren die respectievelijk de voor- en achteras aandrijven. Het vermogen betrekken zij van een accu die normalerwijs op de thuisbasis wordt opgeladen via het lichtnet of een andere energiebron. Daarnaast is opladen tijdens het rijden mogelijk door de multi-fuel generator (range extender) in te schakelen. De gebruiker kan ervoor kiezen om deze direct bij vertrek aan te zetten zodat de accu vol is op het moment dat hij met een laag geluidsniveau en zonder emissies wil rijden óf om deze pas in te schakelen wanneer de accu leeg dreigt te raken.

Hoog koppel

Eén van de eigenschappen van een quad is het feit dat het stuur slechts 90° kan draaien terwijl een normale auto 1.080° ter beschikking heeft (driemaal rond). Dit betekent dat er bij een quad een relatief hoog koppel nodig is om een volledige stuurbeweging te kunnen maken. Om dit aspect in te vullen riep het jonge bedrijf de hulp in van Apex Dynamics. Directeur Thom van Oss: “De mensen van Reeq hebben heel goed nagedacht over hun concept en wat ze willen. Ze weten deze eisen en wensen bovendien perfect over te dragen waardoor wij snel kunnen schakelen om zo de juiste adviezen te geven.”

Out-of-the box projecten dwingen ons creatief en innovatief te blijven

In dit geval raadde Apex Dynamics de planetaire tandwielkast AB090AM1 aan die werd geleverd met een klantspecifieke adapterplaat. Deze tandwielkast vormt een onderdeel van de stuurbekrachtiging en voldoet aan de eisen met betrekking tot onder meer robuustheid en speling. Van Oss: “Tijdens off-road rijden spelen er grote krachten en de minimale speling is nodig om de quad goed te kunnen blijven besturen. De tandwielkast die we geleverd hebben voldoet aan al deze eisen en is bij ons standaard op voorraad. Ook de wens om snel te kunnen leveren was dus relatief eenvoudig in te vullen. Op zich zijn er geen extra ontwikkelingswerkzaamheden nodig geweest; wel is er gekozen voor een uitvoering met een groter input huis. De M1 variant heeft bovendien een grotere ingaande holle as wat Reeq de mogelijkheid gaf om de diameter van de ingaande as te maximaliseren tot 24 mm.”

Inspiratie

Apex Dynamics werkt regelmatig samen met bedrijven aan dergelijke ‘out of the box’ projecten. Van Oss: “We vinden dat niet alleen ontzettend leuk; het levert ons ook inspiratie op en dwingt ons creatief en innovatief te blijven. Bovendien zijn we bij Reeq nog niet klaar. De oprichters – twee jonge gasten met gevoel voor de materie – zijn reeds in de testfase alweer bezig met doorontwikkelingen. Zo willen ze de hele aandrijving voor de stuurbekrachtiging in de stuurkolom onderbrengen, onderzoeken ze de mogelijkheden om de quad in te zetten als autonoom voertuig én bekijken we gezamenlijk of onze planetaire tandwielkasten ook in de aandrijving van de quad zijn in te zetten én als versneller. We houden jullie op de hoogte!”

Ga naar de website van APEX Dynamics

 

Wil je ook FEDA-lid in de spotlight worden? Stuur dan een e-mail naar communicatie@feda.nl



TERUG NAAR HET OVERZICHT