FEDA-LID IN DE SPOTLIGHT – Flowtechnology Benelux: een groothandel met aandacht voor elkaar
Persoonlijke service, strakke processen en duizenden onderdelen op het gebied van pneumatiek, hydrauliek en industriële componenten: Flowtechnology Benelux is een groothandel die letterlijk veel te bieden heeft. Twee jaar geleden is Flowtechnology Benelux lid geworden van FEDA. We zijn benieuwd naar de gezichten achter dit bedrijf en spreken met managing director Tamara Reiners en marketeer Marc de Groot.
Flowtechnology Benelux is met ongeveer 20 medewerkers gevestigd in de mooie Hanzestad Deventer. Ze ondersteunt de technische industrie al ruim 37 jaar, en is sinds 2007 onderdeel van Flowtech Fluidpower. Deze groep van 16 gespecialiseerde organisaties richt zich op alle fronten van de Fluid Power industrie in West-Europa. Van pneumatische, hydraulische en industriële componenten, tot maatwerk services en totaalsystemen.
Trots op haar team
“In 2007 werd het toenmalige Allfitt overgenomen, en sinds 2011 heten we Flowtechnology Benelux. Dat is ook het jaar dat ikzelf begon bij ons bedrijf. We hebben sinds die tijd ons vooral gericht op de organisatie: alles is efficiënter en professioneler geworden. We hebben het strak georganiseerd op basis van duidelijke procedures. En dat moet ook wel. Groothandelaren worden soms ook wel dozenschuivers genoemd. Oké, wij zijn die dozenschuivers, maar laten we dat dan ook zo goed mogelijk doen”, vertelt Tamara Reiners, die sinds 2018 managing director van Flowtechnology Benelux is.
Dat Tamara trots is op haar team, blijkt wel tijdens het interview: “We zijn flexibel en slagvaardig, en dat doen we door iedereen binnen ons bedrijf de mogelijkheid te bieden om te doen wat hij of zij leuk vindt om te doen. Hierbij is iedereen even belangrijk. We zijn een team, doen het samen en hebben veel voor elkaar over. Korte schakels en open communicatie zijn daarbij erg belangrijk. Daar zijn we trots op.”
Een groot netwerk
“We beschikken over een netwerk van meer dan 140 partnermerken en we kunnen gebruikmaken van de competenties die het hoofdkantoor in het Verenigd Koninkrijk biedt”, zegt Tamara over de voordelen van samenwerking in de groep. “Maar we hebben ook de vrijheid om zelf te schakelen. Zo blijven we wendbaar.”
Omdat Flowtechnology Benelux een onderdeel is van een Brits bedrijf, hebben ook zij te maken met de Brexit. Tamara: “We hebben ons, waar mogelijk, goed voorbereid. Daardoor kunnen we snel inspelen op de situatie. Binnen Europa hebben we bijvoorbeeld onze eigen leveranciers. Daarnaast hebben we onze eigen systemen, gekoppeld aan onze eigen webshop.”
Voor iedere klant bereikbaar
“Ongeveer 60% van de orders komt binnen via de webshop”, vertelt Marc de Groot, die sinds 2015 marketeer is bij Flowtechnology. “De overige 40% komt via de telefoon en e-mail. We willen voor iedere klant bereikbaar zijn, op de manier zoals zij het willen. In het catalogus assortiment hebben we onze 25.000 meest gangbare producten opgenomen. Daarnaast bieden we toegang tot ongeveer een miljoen uiteenlopende componenten, waarmee we klanten ook buiten de catalogus vaak goed verder kunnen helpen.
Tamara vult hem aan: “We helpen klanten aan een oplossing. Elke vraag start bij ons bij customer service. Zij bekijken of ze zelf kunnen helpen, het een commercieel vraagstuk is of een technische kwestie. De vragen in de laatste categorie worden behandeld door onze technische adviseurs. Zij onderhouden vanaf dat moment ook direct contact met de klant. Ook hier vinden we korte lijnen belangrijk. Ons team wordt continu getraind in de technologie van onze producten. En dat is nogal wat, met tienduizenden producten in je standaardassortiment.”
“Onze doelgroep bestaat over het algemeen uit mensen met een technische achtergrond. We bieden dan ook bij veel producten de technische specificaties in uitgebreide datasheets op onze website aan. Met liefde beantwoorden we vragen van klanten, maar ze zijn er vaak meer mee geholpen als ze het antwoord direct zelf kunnen vinden”, vertelt Marc. “Het klantenportfolio is uiteenlopend. Het zijn wederverkopers en andere technische groothandelaren, maar vooral ook allerlei OEM’s en machinebouwers. De diversiteit aan machines waarin onze onderdelen belanden, is eindeloos. Van veel klanten weten we wat ze maken, en wij adviseren hen daar graag in. Maar tegelijkertijd zijn er ook klanten waar je niet van weet wat ze met de gekochte componenten doen. Een persoonlijke klantrelatie is voor ons erg belangrijk, we willen de klant op een goede manier van dienst zijn.”
Tamara heeft een duidelijke visie over de relatie met de klant: “Nee is soms ook een antwoord, vind ik. Als klanten producten zoeken die wij niet in ons assortiment hebben, dan is het soms beter om hem of haar door te verwijzen naar een andere leverancier. Dan is het toch logisch dat je daarover open en eerlijk bent? De klant is koning, maar het belangrijkste is dat de klant uiteindelijk geholpen is.”
“Steeds meer klanten worden e-commerce minded”, vertelt Marc. “Onze webshop richt zich specifiek op klanten in de Benelux, en daardoor kunnen we goed inspelen op hun specifieke eisen en wensen. Vanuit Flowtech Fluidpower hebben we ook support, dan heb je voordelen van de schaalgrootte van de groep. Maar voorlopig trekken we ons eigen plan op het gebied van online sales.”
Continu op zoek naar vernieuwing
Flowtechnology kent maar een beperkt verloop in het personeelsbestand. Veel medewerkers werken al sinds lange tijd voor het bedrijf. Tamara vertelt daarover: “In 2020 waren 4 mensen 12,5 jaar in dienst. Dat is een goed teken, maar vers bloed in het verder constante personeelsbestand is daardoor ook uitermate belangrijk om een frisse blik te behouden.”
“We proberen mee te denken met de klant. Zo hebben we een tijd geleden besloten om geen branding van Flowtechnology meer op verpakking te plaatsen. Dat was al de wens van enkele van onze klanten, maar in het kader van duurzaamheid en efficiency sturen we nu iedereen de producten in blanco verpakkingen. Pakbonnen kunnen met het logo van onze klant worden verstuurd. Zo hoeft de eindklant niet te weten dat de producten direct uit ons Deventerse magazijn geleverd worden en hoeft onze klant niet in eigen voorraad te investeren.”
“Als klanten voor acht uur ’s avonds bij ons bestellen, dan worden die producten dezelfde werkdag nog verzonden. Verder hebben we diverse klantspecifieke samenstellingen. En ook bieden we klanten de mogelijkheid om eigen artikelnummers te koppelen, waardoor hun artikelnummers getoond worden op de verpakkingen en administratie.”
Lidmaatschap FEDA gesteund vanuit het VK
Flowtechnology is sinds 2019 lid van FEDA. “De publicaties over hydrauliek en pneumatiek vinden gretig aftrek”, vertelt Tamara. “Verder vinden we het belangrijk om in contact te staan met collega’s in onze branche. En vanuit het Verenigd Koninkrijk worden we gesteund in ons lidmaatschap van FEDA. Er wordt veel waarde aan gehecht vanuit de groep. Het BI-portal wordt door ons gebruikt om analyses en voorspellingen te doen en onze managementrapportages te verrijken met de juiste data.”