Niet gecategoriseerd
29 maart 2021

FEDA-LID IN DE SPOTLIGHT – Spruit Aandrijftechniek: 24 uur per dag klaar voor de klant, al 40 jaar lang

Op 1 maart bestond Spruit Transmissies 40 jaar. Op die dag werden Jan en Anneke Spruit met een smoes naar het kantoor van Spruit Transmissies gelokt. In 1981 werkte Jan bij Optibelt, en vond dat hij het zelf beter kon doen. Hij zocht de samenwerking met een riemen- en een kettingfabrikant, en richtte Spruit Transmissies op. Dat deze stap een goede beslissing was, blijkt wel omdat 40 jaar later Spruit Transmissies nog steeds een succesvolle onderneming is. Jan, inmiddels 84 jaar oud, heeft de onderneming in 2004 verkocht. Toch deed het hem veel dat hij, samen met zijn vrouw, in het zonnetje werd gezet bij het 40-jarig jubileum van het bedrijf.

Op zoek naar synergie als onderdeel van Axel Johnson

Tegenwoordig is Spruit Transmissies onderdeel van het Zweedse conglomeraat Axel Johnson. Axel Johnson bestaat uit tientallen bedrijven met uiteenlopende activiteiten: van skin care tot supermarkten, van IT-producten tot warenhuizen. Spruit Transmissies valt onder Axel Johnson International, de business unit die zich richt op industriële niches.

We spreken met Sem Spruit, neef van Jan Spruit en het enige familielid dat nog werkzaam is in het bedrijf. Sem is verantwoordelijk voor business development en account management. “Dat we onderdeel zijn van Axel Johnson, maakt dat we een sterke groep achter ons hebben staan. Het bedrijf heeft 25.000 medewerkers en een omzet van meer dan 8 miljard euro. Tot nu toe werkten we overigens behoorlijk autonoom, maar Axel Johnson heeft sinds kort de strategie ingezet om meer gebruik te maken van de synergievorming die aanwezig is in de groep. De komende jaren zullen we dus intensiever gaan samenwerken met onze industriële zusterbedrijven. Dat versterkt alleen maar de mogelijkheden die we hebben om de verwachting van onze klanten te overtreffen.”

“Natuurlijk zijn we met 27 medewerkers een relatief klein onderdeel van Axel Johnson, maar we zitten wel in een van de belangrijke Europese markten: de Benelux. Veel Nederlandse bedrijven richten zich op export, en daar profiteren we van. Onze kennis van de techniek heeft een meerwaarde, dat is dan ook waar we op inzetten in onze relatie met de klant. We hebben experts op het gebied van kettingen, koppelingen, riemen, lagers en industriële remmen. We zitten dan ook steeds vaker aan het begin van de engineeringfase met de klant om tafel. Wat zijn de requirements van de eindklant? En hoe kunnen onze producten daaraan een bijdrage leveren? We zien onszelf als een betrokken partner van de klant.”

Technische kennis is doorslaggevend

“De vragen die onze technische experts gesteld krijgen zijn eindeloos. Die gaan ook steeds vaker over het onderhoud.” Sem noemt een aantal voorbeelden: “Hoe bereken ik de levensduur van de componenten? Wat gaat het onderhoud kosten over de volledige levenscyclus? En welke innovaties kunnen mij helpen bij het optimaliseren van de productie?”

“We voeren op locatie en in ons bewerkingscentrum reparaties uit, lossen storingen op, en reviseren complete tandwielkasten in alle soorten en maten. We smeren systemen door en inspecteren de staat van onderhoud. Elk contract dat we sluiten is een overeenkomst op maat die naadloos aansluit op de bedrijfsvoering van de klant.”, vertelt Sem over de MRO-markt – maintenance, repair & overhaul – waarin Spruit nog steeds groeit. “We hebben daarvoor onze eigen onderhoudsmonteurs, maar zijn ook de samenwerking aangegaan met verschillende onderhoudsbedrijven waarmee we flexibiliteit en capaciteit hebben zodra het nodig is.”

Vooraan in het proces aanwezig zijn

“In de drie marktsegmenten waar we ons op richten, de eindgebruikers, OEM’s en wholesale, zien we dat we een verschillende toegevoegde waarde leveren. Voor de eindgebruikers zit het ‘m vooral in ontzorgen. Met onze technische expertise helpen we de klant met een minimale downtime. Onze producten zijn essentieel voor de continuïteit van het bedrijfsproces van de klant. Bij de OEM’s zijn we steeds vaker vooraan in het proces aanwezig. We willen een partner zijn op het moment dat de essentiële technische keuzes gemaakt worden. En we kunnen dat ook dankzij onze diepgaande kennis van de producten en de technologie. Tot slot is de wholesale markt een competitief segment waar veel in beweging is door bijvoorbeeld acquisities. Met ons brede standaardassortiment kunnen we ook dat segment nog steeds goed bedienen.”

Van eiersorteermachines tot achtbanen

“We hebben meer dan 250.000 producten in ons systeem, waarvan zo’n 50.000 bij ons op voorraad liggen. Alhoewel persoonlijk, technisch advies onze meerwaarde is, bieden we klanten ook de mogelijkheid om in te loggen op onze website en daar producten op te zoeken.”

“Het leuke van onze producten is dat het aantal toepassingen eindeloos is. Ze worden gebruikt in eiersorteermachines, postsorteermachines, achtbanen of asfaltcentrales. Marktsegmenten waar we het meest actief in zijn, zijn de voedingsmiddelenindustrie, afvalverwerking en verpakkingsindustrie. En onze grootste klant bouwt filters voor ziekenhuizen en kantoorpanden.”

Eigen ontwikkeling: Protorque

Sem vertelt verder: “Met onze klanten gaan we graag een intensieve samenwerking aan, maar dat doen we ook met onze leveranciers. Door de krachten te bundelen, kunnen we beter inspelen op de specifieke behoeften van onze klanten.”

“We zien in de praktijk dat industrieën behoefte hebben aan oplossingen met een lagere prijs, zonder concessies te doen aan de kwaliteit en veiligheid. Uit die vraag kwam de ambitie voort om een eigen productlijn op de markt te brengen. De plannen kwamen in 2014 in een stroomversnelling, sinds we deel uitmaken van Axel Johnson International. De synergie in dit kapitaalkrachtige netwerk zorgde ervoor dat we een eigen merk konden ontwikkelen: Protorque. Doordat we mede-eigenaar zijn van de ontwerp- en productieprocessen, kunnen we binnen onze Protorque-productlijnen snel en flexibel maatoplossingen bieden die naadloos aansluiten op alle denkbare klantspecificaties. Dankzij het netwerk van Axel Johnson International kunnen we hoge volumes realiseren, wat bijdraagt aan de scherpe prijsstelling.”

Het is leuk om zaken te doen met Spruit

“Spruit staat voor expertise op alle mogelijke manieren willen delen. Altijd 24 uur per dag voor onze klanten klaarstaan. We willen ook graag dat het leuk is om zaken te doen met Spruit.”, besluit Sem.
 

 

Wil je ook FEDA-lid in de spotlight worden? Stuur dan een e-mail naar communicatie@feda.nl



TERUG NAAR HET OVERZICHT