FEDA-lid SMC laat scholieren techniek ontdekken
Ondanks de overvloed aan kansen en hoge beloningen in de wereld van bètatechniek, blijven havo- en vwo-leerlingen met technisch talent vaak twijfelen. Het recente Jet-Net onderzoek ‘Techniektwijfels rondom keuzemomenten op havo en vwo’ wijst uit dat ’techniek’ voor velen nog te abstract is. Zowel onderwijs als bedrijfsleven moeten meer inspanningen leveren om technische concepten tastbaarder te maken voor leerlingen. Een bedrijf dat hier serieus mee aan de slag is gegaan, is FEDA-lid SMC Nederland.
Jongeren hebben vaak een beperkt beeld van technische loopbanen en mogelijkheden. SMC, marktleider in pneumatische automatisering, pakt dit aan door bruggen te slaan. Bert Bak, accountmanager Onderwijs bij SMC Nederland, legt de nadruk op hands-on leren: ‘In het technisch beroepsonderwijs, zowel in het VMBO, MBO, HBO als bij de technische universiteiten zijn pneumatiek en mechatronica technieken die aan bod komen. Het is dan ook het mooist als docenten en studenten daar met onze onderdelen werken. Dat varieert van een eenvoudige oefenbord tot complete minifabrieken die producten assembleren. Die naamsbekendheid is van groot belang voor ons. Wat je in zo’n technische opleiding leert blijft hangen en de leerlingen en studenten van nu zijn de gebruikers en beslissers van de toekomst.’
Op de website van Jet-Net kan je het volledige artikel lezen.
Over Jet-Net
Jet-Net deelt data en ontwikkelt kennis en tools om techniek en technologie in het funderend onderwijs beter vorm te geven en goed aan te laten sluiten bij de belevingswereld van jongeren. Samen met regionale samenwerkingen van scholen, bedrijven en andere organisaties werken we samen aan een sterk regionaal fundament om jongeren te enthousiasmeren voor techniek, technologie en ICT.