19 oktober 2018

FEDA LinkedIn workshop bleek echte ‘eye-opener’

Met momenteel 7,5 miljoen gebruikers in Nederland en 570 miljoen wereldwijd is LinkedIn het populairste zakelijke online platform. Het verbindt mensen en bedrijven, is een prima PR-medium en maakt het mogelijk om sneller nieuwe zakenpartners, werknemers of een nieuwe job te vinden. Maar gebruikt iedereen alle mogelijkheden wel optimaal? Nee dus en daarom organiseerde FEDA afgelopen najaar een ‘hands-on’ LinkedIn workshop.

Anca Noordhoff en Maaike Rouw, respectievelijk projectcoördinator en communicatiespecialist bij FEDA, openden de workshop met een ‘basics inleiding’. Hierbij werd onder meer het belang van een optimaal LinkedIn profiel onder de loep genomen. “LinkedIn is één van de beste middelen om de totale branche en daarmee zowel bestaande als nieuwe klanten te bereiken,” aldus Maaike Rouw. “Steeds meer gaat tegenwoordig online en LinkedIn biedt zowel FEDA als onze lidbedrijven een praktisch platform om de branche naar een hoger plan te tillen. Met deze workshop reiken we onze leden de tools aan waarmee ze meer uit hun LinkedIn account kunnen halen.”

Social Selling Index
Sebastiaan Nagel en Judith Eversdijk van Social Blooming doken dieper in de LinkedIn materie. Alle deelnemers waren online en zaten achter hun laptop/tablet, waardoor ze onder meer hun Social Selling Index (SSI) konden bekijken. Bij velen bleek die teleurstellend laag. “Over een paar jaar zal de mijlpaal van 1 miljard gebruikers worden gepasseerd, wat de kracht en mogelijkheden van dit wereldwijde platform aantoont,” benadrukte Judith Eversdijk. “Je kunt de communicatie- en presentatiemogelijkheden uitbreiden met betaalde services en ook is het creëren van groepen interessant om nieuws te delen met branchegenoten. Zoals bijvoorbeeld de FEDA Technologiegroep Hydraulic Solutions dit doet, met op LinkedIn inmiddels meer dan vierhonderd volgers.”

“Je tikt een naam in het zoekschermpje van LinkedIn en je ziet waar die persoon werkt en welke opleiding en ervaring deze heeft,” aldus Sebastiaan Nagel. “Ook kun je direct een ‘connect-verzoek’ of bericht sturen. De complete kaartenbak met visitekaartjes kan het raam uit. Met LinkedIn kun je een fantastisch netwerk opbouwen en dit voor je aan het werk zetten. Door blogs te posten, vragen te stellen, gerichte personen te benaderen, je bedrijf te presenteren. Zie het ook als digitale variant van mond-tot-mond reclame.”

Meer business creëren
“Van dit soort themabijeenkomsten gaan we er meer voor FEDA-leden organiseren,” zei Anca Noordhoff na de succesvolle LinkedIn workshop in Gorinchem. “We hebben een aantal onderwerpen geselecteerd die we nu aan het uitwerken zijn als uitgangspunt voor volgende themabijeenkomsten. Een duidelijke doelstelling is daarbij vooral dat alle deelnemers de opgedane kennis direct in hun dagelijkse praktijk moeten kunnen toepassen. Met deze LinkedIn workshop zijn we daarin zeker geslaagd. Vrijwel alle deelnemers hebben hun LinkedIn profiel inmiddels aangepast, waarmee ze beter in verbinding staan met hun doelgroep!”

Deelnemers over de FEDA LinkedIn workshop:

Elske Commandeur (EKB Beverwijk): “We werken al een tijd met LinkedIN en hebben bijna 1.300 volgers. We willen nu vooral gaan kijken hoe we nieuwe doelgroepen kunnen bereiken waarvoor wij interessant kunnen zijn. LinkedIn is een aanvulling op andere marketinginstrumenten als mailings, persberichten, advertenties, nieuwsbrieven en ons ‘EKB Magazine’. Het belang en de mogelijkheden van online zullen in de toekomst echter toenemen en een prominente plaats in de marketing mix gaan opeisen. Daarvoor willen we, mede via deze workshop, de juiste know-how in huis halen teneinde optimaal van LinkedIn te kunnen profiteren.”

Bastiaan van Koppen (PROCENTEC): “Tijdens deze workshop heb ik een aantal hele nuttige dingen gezien en gehoord waarmee we onze LinkedIn activiteiten direct kunnen verbeteren. Veel mensen gunnen zich gewoon de tijd niet om hun online presentaties goed en overzichtelijk in te richten. Ook moet je geregeld heel kritisch naar alles kijken. Zijn de teksten nog wel actueel? Kan het korter/bondiger? Zo’n workshop helpt dan om hier de juiste aandacht aan te schenken. Ook leer je dan dat je op LinkedIn ook afbeeldingen in GIF-formaat kunt zetten, waardoor je met dynamische logo’s kunt werken.”



TERUG NAAR HET OVERZICHT