Welkom in de FEDA Kennisbank

Zoek of selecteer hieronder

De impact van de coronacrisis op een bedrijfscultuur: het belang van interne communicatie


Heb jij een interne communicatiestrategie?

Een communicatiestrategie is in ‘normale tijden’ al van groot belang. Helemaal cruciaal wordt het wanneer crisisomstandigheden ons dwingen tot social distancing en thuiswerken. Dat kan leiden tot een veel grotere afstand tussen de onderneming, het management en medewerkers. Niet te vergeten de medewerkers onderling. De dagelijkse routine van direct contact op de werkplek valt immers grotendeels weg.

Interne communicatie kan gaan over de stand van zaken van de onderneming en verder praktische informatie over de nieuwe situatie. Wat betekent de coronacrisis voor jouw medewerkers, hoe kan je het beste thuiswerken, waarin kan jouw onderneming daarbij helpen, wat moet een medewerker doen als hij of zij ziek wordt, wat is de rol van de arboarts?

Daarnaast kan interne communicatie ook medewerkers gerust stellen en eenduidig informeren. Op internet circuleert allerlei informatie en dat geeft onrust en onduidelijkheid. Geef aan welke bronnen voor welke onderwerpen betrouwbaar zijn, licht de belangrijkste ontwikkelingen toe en geef aan wat het beleid is van jouw organisatie. Jouw medewerkers hebben behoefte aan heldere, relevante en exacte informatie.

Maak het persoonlijk. Zorg dat managers vaker dan de reguliere contactmomenten hun medewerkers spreken. Zorg bijvoorbeeld dat de directeur van jouw bedrijf, wellicht ben je dit zelf, af en toe zijn of haar gezicht laat zien. Bijvoorbeeld door een vlog op te nemen! Heb je een (sociaal) intranet? Stimuleer dan dat ook daar de gesprekken die normaliter bij het koffieapparaat worden gevoerd, weer een plek vinden. Ook over niet-werkgerelateerde onderwerpen.

Hulp of inspiratie nodig?

Loop je tegen uitdagingen aan op dit gebied en wil je hierover advies? Speciaal voor FEDA-leden is het e-mailadres corona@feda.nl in het leven geroepen.