WoTS over samenwerken en veilige hydrauliek
Van 2 tot en met 5 oktober is het tijd voor World of Technology & Science. In aanloop naar de hoogmis van de Nederlandse technologiesector belicht mediapartner Mechatronica&Machinebouw enkele interessante projecten uit de World of Motion & Drives.
Auteur: Alexander Pil
Connecting mechanical drives
Een beurs als World of Technology & Science is bij uitstek de plaats en het moment om bezoekers te informeren over belangrijke thema’s. Onder de naam ‘connecting mechanical drives’ gaat FEDA aan de slag met een onderwerp dat voor iedereen relevant is: samenwerking. Zeven bedrijven – waarvan de meeste op de FEDA Lounge staan – hebben in dit project hun krachten gebundeld en maken de bezoeker deelgenoot van alle mogelijke samenwerkingen die binnen de automotive spelen. Samenwerkingen tussen mensen, technologieën en componenten. Apex Dynamics, Bakker & Co, Brevini, De Graaf, Itsme, Kolmer en Lenze organiseren presentaties, geven innovatietours en verlenen ruimte aan twee studententeams.
Presentaties
Gedurende WoTS worden diverse relevante presentaties gegeven rond het thema ‘connecting mechanical drives’. Automotivespecialist Paul Claessen vertelt over de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van versnellingsbakken en aandrijfsystemen. Hij legt bijvoorbeeld uit hoe de sensoren uit de motor en versnellingsbak praktisch zijn in te zetten voor uiteenlopende veiligheids- en kwaliteitsdoelstellingen. Een echte samenwerking tussen subsystemen.
Innovatietour
De zeven bedrijven achter ‘connecting mechanical drives’ verzorgen verschillende keren een innovatietour waar de nadruk op samenwerking ligt. Hieruit zal onder meer blijken dat bedrijven die in deze tijd succesvol en innovatief willen zijn en blijven er niet aan ontkomen om samen te werken met partners. Uit de voorbeelden zal blijken dat dit zeker geen straf is.
In 2009 bouwde het University Racing Eindhoven voor het eerst een elektrische raceauto. Sindsdien ontwikkelt een nieuw team deze auto jaarlijks door. Het doel is niet alleen om een werkend model te bouwen, maar ook om hoog te eindigen in de Formula Student-competitie, een van de grootste internationale ontwerpcompetities voor studenten.
In het studiejaar 2017/2018 is gestart om naast de ontwikkeling van een nieuwe elektrische raceauto ook een wagen om te bouwen tot de eerste autonome raceauto van de Benelux. ‘Project Prime’ loopt in elk geval door tot in het volgende studiejaar. Op WoTS toont het team het voorgaande model op basis waarvan het uitleg geeft over de veranderingen in het beoogde autonome model.
Ook binnen Team Rembrandts speelt samenwerking een belangrijke rol. Dit team bestaat uit studenten van Fontys University of Applied Science, het Zwijsen College en het Heerbeeck College, en is ooit gestart als robotteam. Inmiddels richt het zich met Steam ook op het enthousiasmeren van jongeren voor techniek. Steam staat voor ‘science, technology, engineering, arts & math’ en organiseert leeractiviteiten en events waarin techniek aantrekkelijk wordt gepresenteerd. Team Rembrandts won met zijn robot Metric begin 2018 tijdens de Palmetto en Orlando Regional de Chairman’s Award, de Gracious Professionalism Award en uiteindelijk ook de robotwedstrijd zelf. Op het wereldkampioenschap werd het team beloond met de Engineering Inspiration Award.
Op WoTS 2018 krijg je van ervaringsdeskundigen uit eerste hand belangrijke informatie over de medische, materiële en financiële risico’s die gepaard gaan met het werken met hydraulische systemen. ‘Het gaat om bewustwording van de gevaren’, aldus Arjen la Fleur, accountmanager bij Hydroflex. ‘Die gevaren zijn overigens niet groter dan bij andere technologieën, maar je moet goed weten waar je mee bezig bent. Er is een aantal specifieke zaken om op te letten.’
Het doel van het project ‘Veilig werken met hydrauliek’ is om de standaarden van veiligheid en professionaliteit binnen de hydrauliekmarkt en –industrie als geheel te verhogen. Dat gebeurt op een aantal manieren. Zo is er de training ‘Veilig werken met hydrauliekslangen en leidingcomponenten’ en het handboek ‘Medisch spoedgeval, hydraulisch hoge druk injectieletsel’.
De essentie van het FEDA-initiatief ligt bij de Britse hydrauliekfederatie BFPA. Na bewezen succes heeft FEDA die kennis naar Nederland gehaald en op maat gesneden voor de lokale situatie en regelgeving. La Fleur: ‘We krijgen veel enthousiaste reacties op het initiatief, terwijl het toch over een lastig onderwerp gaat. Er kunnen immers ongelukken gebeuren. Door opleiding van de industrie en via aandacht in het mbo-curriculum gaan we proberen die ongelukken te voorkomen.’