- Bedrijfsvoering>
Marketing
Routes naar een nieuw businessmodel
Trends worden enerzijds gedreven door (digitale) technologie, maar vaak ook door de veranderende maatschappelijke of ethische context. Door in te spelen op de veranderingen in de businessmodellen, kunnen bedrijven zich voorbereiden op de toekomst.
1. Van product naar ‘as-a-service’
“Mensen willen geen boor van zes millimeter. Ze willen een gat van zes millimeter.” Het zijn woorden van Theodore Levitt, Amerikaanse econoom en Harvard-professor. Levitt drukt hiermee perfect uit waar het in de shift van product naar as-a-service om gaat. Consumenten en zakelijke gebruikers zijn lang niet altijd op zoek naar het bezit van een product, maar streven naar de oplossing van hun probleem.
2. Van aandeelhouder naar stakeholder
Lange tijd was shareholder value het onaantastbare principe in de financiële wereld. Bedrijven moesten streven naar winstmaximalisatie, met als doel een zo hoog mogelijke waardevermeerdering voor de aandeelhouders. Klanten, werknemers, de maatschappij en het milieu stonden hierbij vaak op de tweede plaats, of nog lager. Die tijd lijkt inmiddels voorbij.
3. Van fysiek naar digitaal
Het is een misverstand om te veronderstellen dat digitale businessmodellen puur gebaseerd moeten zijn op de nieuwste en meest geavanceerde digitale technieken. Een digitaal businessmodel moet primair de klant als uitgangspunt nemen en kansen onderzoeken om aantrekkelijke waarde te creëren.
4. Van pijplijn naar platform
Sinds de Industriële Revolutie is het pijplijn-businessmodel het gangbare model. Bedrijven maken producten en verkopen ze aan klanten. In veel gevallen door tussenkomst van talloze schakels die allemaal een ‘piece of the pie’ willen. Het platform-model biedt een radicale andere benadering van de relatie tussen producenten en consumenten.
5. Van incrementeel naar exponentieel
Veel gevestigde organisaties zijn gericht op kleine, incrementele innovaties van hun bestaande producten. Een wasmiddel waarmee je kleren net een fractie schoner worden. Winterbanden die net iets langer meegaan. Het gevolg hiervan is dat de groei van dit soort organisaties meestal bescheiden is. Het exponentiele businessmodel kent een ander startpunt. Het doel is hier om een markt te ‘disrupten’ en daarmee een grote impact te maken op de wereld.
6. Van lineair naar circulair
Het lineaire businessmodel is al heel lang bij ons. Een producent maakt zo goedkoop mogelijk een product voor massamarkt. De consument gebruikt het product en gooit het na een aantal jaren (of eerder) weg, omdat het kapot is of omdat er nieuwe uitvoeringen van het product aangeboden wordt. Een bedrijf dat circulair werkt, kiest een andere benadering. Het circulaire businessmodel impliceert dat het bedrijf zich verantwoordelijk voelt voor de hele levenscyclus van het product: van ontwikkeling, tot productie, tot gebruik en vervolgens tot verantwoord verwerken van de (rest)materialen van het oude product.
Dit artikel is oorspronkelijk door Bas Verhoeven gepubliceerd. Lees het volledige artikel op Frankwatching.