FEDA Business Inspiration Day
Woensdag 19 juni is het zover: de FEDA Business Inspiration Day – een nieuw event in 2024. Het vervangt de traditionele FEDA Algemene Ledenvergadering en Ledenevent in juni, en zal een jaarlijks evenement worden dat de verbinding legt tussen diverse functiegroepen, doelgroepen, marktsegmenten, ervaren leden en Young Professionals. Dit event is gebaseerd op een combinatie van FEDA NEXT-eventconcepten, met als doel verschillende behoeften van leden te bedienen op één dag. Het evenement biedt een innovatieve benadering om interactie en samenwerking binnen de FEDA-gemeenschap te versterken.
Wat kun je verwachten?
Dit jaar pakken we het anders aan. Of je nu in HR, finance, marketing of sales werkt: voor elke afdeling zijn er relevante sessies gepland. Wil jij weten hoe je een succesvolle onboarding voor jouw nieuwe medewerker realiseert? Ben je benieuwd naar hoe jouw bedrijf een positieve impact kan hebben op de samenleving? Of misschien wil je wel meer weten over hoe data-analyse kan helpen bij het nemen van betere zakelijke beslissingen? Mis de FEDA Inspiration Day niet!
Ben je geen FEDA-lid? Dan ben je ook van harte welkom. Deelname aan het event kost €75,- excl. btw.
Locatie
De FEDA Business Inspiration Day vindt plaats op een bijzondere locatie: de Metaal Kathedraal in Utrecht. Dit prachtige, monumentale gebouw met een unieke mix van cultuur, ecologie en commercie. Neem alvast een kijkje en laat je inspireren door deze bijzondere omgeving.
Adres:
Metaal Kathedraal
Rijksstraatweg 20
3545 NA Utrecht
Het programma
- 12:30 – 13:30 | FEDA Insight
- 13:30 – 14:00 | Aanvang bezoekers
- 14:00 – 14:45 | Plenaire sessie: Generaties verbinden binnen je organisatie
- 15:00 – 17:15 | Workshops
- 15:45 – 16:15 | FEDA Business Booster & Pauze
- 17:15 – 18:00 | FEDA NEXT Café
Plenaire sessie
Jordy en Estrella van toor
FullCharge, opgericht door Jordy en Estrella van Toor, richt zich op het verbeteren van mentale gezondheid. Als millennials voelden zij de uitdagingen van hun generatie: uit balans raken en de hoge verwachtingen. Door kleine dagelijkse veranderingen toe te passen, zoals grenzen stellen en minder social media gebruik, verbeteren zij hun welzijn aanzienlijk. Dit inspireerde hen om anderen te helpen door samen te werken met neurowetenschappers, experts en coaches om mentale gezondheid op een luchtige en praktische manier te bevorderen.
Wat kun je verwachten?
In de plenaire sessie ‘Generaties verbinden binnen je organisatie‘ nemen Jordy en Estrelle je mee op een boeiende ontdekkingstocht door de dynamiek van verschillende generaties op de werkvloer. Vanuit hun werkpraktijk begrijpen ze als geen ander de nuances en uitdagingen waarmee babyboomers, generatie X, Y en Z worden geconfronteerd. Met inzichten van experts zoals neurowetenschapper Ayca Szapora en psycholoog Thijs Launspach, belichten ze hoe ons tijdperk van opgroeien ons gedrag en perceptie beïnvloedt, en waarom diversiteit van cruciaal belang is voor het creëren van synergie binnen teams.
Workshop 1 – ronde 1
Transformeer je werknemers in organisatie-ambassadeurs
Tevreden medewerkers zijn essentieel voor een organisatie. Hier wil jij een goede werkgever voor zijn. Maar het vinden en behouden van je workforce kan soms lastig zijn. Zeker met alle dagelijkse werkzaamheden. De tijd is er vaker niet dan wel. Dit doorbreken vereist een andere manier van denken én doen.
Aan de hand van de employee journey gaat Mark van der Pijl samen met de deelnemers bekijken hoe je HR as a Service kan toepassen met behulp van digitale tools. Zo weet jij wat er speelt, welke skills ze hebben en hoe ze verder kunnen ontwikkelen. Van het allereerste gesprek tot aan het afscheid van een medwerker. Het doel? Iedere medewerker een ambassadeur maken van je organisatie.
Workshop 2 – ronde 1
Impactvol ondernemen: over MVO, CSRD en duurzaamheid
In deze sessie gaan we in op het belang van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO), dat een boost krijgt met nieuwe Europese regelgeving als de Corporate Social Responsibility and Disclosure (CSRD). Regelgeving is een van de motieven voor ondernemers, maar er zitten ook veel voordelen aan maatschappelijk verantwoord ondernemerschap, zoals het vergroten van je concurrentievoordeel, het aantrekken van nieuwe doelgroepen en medewerkers, en het realiseren van kostenbesparingen.
Terwijl de verwachting is dat deze regelgeving álle ondernemers zal gaan raken, bleek uit onderzoek van ABN AMRO dat de CSRD nog steeds onbekend is bij een groot deel van ondernemend Nederland. We bespreken waarom dit niet alleen een wettelijke verplichting is, maar ook in de toekomst zal bijdragen aan het aantrekken van je financiering, het beantwoorden van de klantvraag of het versterken van je bedrijfsimago.
Ook delen we praktische tips om impactvol te ondernemen en vertellen we hoe je een MVO-managementsysteem voor je organisatie kan inrichten. Er is ruimte voor interactie en vragen, zodat je goed voorbereid bent om aan de slag te gaan met MVO en CSRD binnen je eigen bedrijf.
Workshop 3 – ronde 1
Hygiënisch design in de food
In 2023 meldde de NVWA 126 recalls en waarschuwingen voor voedingsmiddelen in Nederland. Een flink aantal daarvan was veroorzaakt door metaaldeeltjes. In deze workshopsessie belicht Hans van der Steen van de stichting HDN (Hygienic Design Network) de essentiële rol van hygiëne in de voedselindustrie, met een focus op het ontwerp en de bouw van machines en procesinstallaties. Gezien de toenemende maatschappelijke druk en de hoge eisen die gesteld worden aan voedselveiligheid, is het cruciaal om te begrijpen hoe hygiënisch design daaraam bijdraagt.
We gaan dieper in op de uitdagingen waarmee de voedingsmiddelenindustrie wordt geconfronteerd, zoals verouderde specificaties en onduidelijke normen. Met concrete voorbeelden illustreert Hans de impact van hygiënisch design op voedselveiligheid en de maatschappij als geheel. Bovendien delen we praktische tips en strategieën om aan de slag te gaan met hygiënisch ontwerpen, zodat de voedselveiligheid wordt gewaarborgd. De sessie biedt ook ruimte voor interactie en vragen, zodat deelnemers de kans krijgen om hun specifieke uitdagingen te bespreken en concrete oplossingen te verkennen.
Workshop 1 – ronde 2
Marktinzichten: de laatste economische prognoses
Hierover volgt binnenkort meer informatie.
Workshop 2 – ronde 2
Samenwerking tussen bedrijfsleven en onderwijs: de voordelen voor ondernemers
Ben je als ondernemer op zoek naar nieuwe manieren om je bedrijf te versterken en te laten groeien? Ontdek dan de voordelen van samenwerking tussen het bedrijfsleven en het onderwijs tijdens deze sessie. FEDA is actief met een onderwijscommissie en betrokken bij het Landelijk overleg Mechatronica.
We gaan in op hoe samenwerkingen tussen bedrijven en onderwijsinstellingen kunnen leiden tot innovatie, groei en een sterke talentenpool voor je organisatie. We bespreken praktische voorbeelden en succesverhalen uit de praktijk, waarbij bedrijven profiteren van de frisse perspectieven en vaardigheden die studenten en docenten met zich meebrengen. Voorbeelden daarvan zijn het opzetten van stages, het ontwikkelen van leerprogramma’s of het stimuleren van onderzoeksprojecten.
In deze interactieve sessie bespreken ondernemers en onderwijsinstellingen samen hoe ze wederzijds kunnen profiteren van samenwerking.
Workshop 3 – ronde 2
De toekomst van machineveiligheid: EU-machineverordening 2027
De nieuwe EU-Machineverordening heeft als doel de veiligheid van machines en installaties te verbeteren. Machinefabrikanten zullen zich moeten voorbereiden op de nieuwe veiligheidseisen. Tijdens deze sessie vertelt Peter Eland, algemeen directeur bij Pilz Nederland, over de impact van deze veranderingen.
Totdat de Machineverordening verplicht moet worden toegepast, blijft de huidige Machinerichtlijn (2006/42/EG) van kracht. Deze richtlijn, die al sinds 2009 van toepassing is in de EU, heeft als voornaamste doel de veiligheid te waarborgen bij de interactie tussen mens en machine.
Met de voortschrijdende technologische ontwikkelingen, zoals digitalisering, netwerkvorming en kunstmatige intelligentie, was een herziening van deze richtlijn noodzakelijk. De nieuwe Machineverordening streeft ernaar het hoge veiligheidsniveau te handhaven en brengt uitdagingen met zich mee voor bedrijven met betrekking tot risicoanalyse, technische documentatie en conformiteitsbeoordeling.
Nog even in het kort
FEDA-leden kunnen gratis deelnemen aan dit event. Nodig vooral ook je collega’s uit die werkzaam zijn in HR, finance, marketing of sales.
Ben je geen FEDA-lid? Dan ben je ook van harte welkom. Deelname aan dit event kost €75,- excl. btw.