- Bedrijfsvoering>
Marketing
Langetermijngerichte en gelijkwaardige partnerships
De reactie van veel bedrijven in tijden van crisis is om zich enorm naar binnen te keren. Redden wat er te redden valt en proberen om op eigen kracht eruit te komen. Helaas zijn veel problemen en uitdagingen gewoonweg te groot om ze in je eentje het hoofd te kunnen bieden, als individu of als zelfstandige organisatie of bedrijf. De oude manier van oplossen, waarin we ontwikkelingen met hun bijeffecten en uitwassen proberen te controleren en in te dammen, werkt niet meer. Sterker nog, in sommige gevallen vergroot het de problemen en vertraagt het echt oplossingen.
Kortom, bewust of onbewust hebben we behoefte aan nieuwe vormen van partnership of samenwerking.
Veel bedrijven zijn druk bezig met overleven en het bedrijf overeind te houden. En dat is logisch, want als je het schip niet drijvend houdt, kun je het vergeten. Maar veel van wat er gebeurt zijn reactieve oplossingen, gericht op aanpassen aan de acute problemen en aan het terugdringen van de gevaren. En ondertussen komt er een veel groter probleem aan. Want wat gaat er op de lange termijn gebeuren?
Wat er vaak mist is dat op dat moment een partnership ontstaat waarin mensen met allerlei verschillende achtergronden en andere disciplines, met elkaar bedenken hoe hun industrie en businessmodellen zich gaan ontwikkelen op de lange termijn.
Maslow in partnerships
Samenwerkingen tussen bedrijven kennen verschillende vormen. In de Maslow-piramide van partnerships zie je de verschillende vormen, van puur transactioneel tot steeds meer relationeel.
Aan de voet van de piramide staan de samenwerkingen tussen bedrijven die primair worden ingegeven door transacties. De traditionele klant/leverancier-relatie. Van evenwicht, relatie of partnership is niet echt sprake.
Een level hoger in de piramide ligt Preferred Suppliership. En door steeds verder te stijgen in de piramide zien we niveaus van samenwerkingen zich ontwikkelen tot relaties en partnerships om uiteindelijk het ultieme level te bereiken: die van de zogenoemde wild garden, ofwel het Metasysteem.
De wild garden
Het mooie aan een wilde tuin is dat alles groeit en bloeit, zonder zichtbare regels en grenzen, maar toch in volledige harmonie met elkaar. Stel je dat voor in een samenwerking tussen bedrijven. Twee partijen gaan een samenwerking aan omdat ze zich verbonden voelen, over dezelfde problemen nadenken en omdat ze erop vertrouwen ze samen tot iets goeds kunnen komen. Wat dat is? Dat weten ze nog niet. Waartoe het moet leiden? Ook dat is nog een vraagteken. Maar dat ze iets gaan doen dat impact heeft, staat vast.
Metasystemen zijn het vloeibare niveau waarin partners samenwerken in een ogenschijnlijk vrije en ongeordende vorm. Dit gaat ver voorbij eigenbelangen en ‘profit’. Het is langetermijn-gericht en in deze vorm werken meerdere bedrijven in gelijkwaardigheid aan nieuwe mogelijkheden en oplossingen. Zo creëren ze voor veel meer partijen waarde dan voor de samenwerkende partijen alleen.
Tegelijkertijd is een metasysteem of wild garden voor velen ook een angstig avontuur. Omdat het een vloeibare vorm is, geen manual heeft en omdat uitkomsten en samenwerkingsvormen niet vastliggen. Een metasysteem kan daardoor ook alleen maar slagen als er een hoge mate van vertrouwen bestaat. Je kunt niet zonder.
Naar boven in de piramide
De uitdaging en ambitie voor iedereen in een B2B-omgeving zou dus moet zijn om steeds een niveau hoger te komen in die piramide van partnerships en relaties. De samenwerking steeds een stap verder brengen, waardoor je als partners volledig verbonden bent in je ambities en oplossingen.
Vertrouwen als bouwsteen voor partnerships
Partnerships vragen om wederkerigheid en vertrouwen. Dat vertrouwen moet groeien en ‘gebouwd’ worden. Weten je businesspartners echt hoe je in de wedstrijd zit? Speel je echt open kaart over jouw intenties? Bouwen doe je door ‘gewoon te doen wat je belooft’ tot volledig open zijn over je intenties. En besteed vooral ook heel veel tijd en aandacht aan je partners.
Die tijd en aandacht zijn de ‘currency’ van een metasysteem. En dat gaat verder dan dat partners in het metasysteem elkaar regelmatig zien voor een afgesproken meeting. Wil je elkaar leren kennen en vertrouwen? Dan moet je ongeregisseerd tijd met elkaar doorbrengen door echt samen te werken. Probeer je voor te stellen hoe dat eruit ziet.
Verder dan alleen intentie
Partijen gaan partnerships aan omdat ze er zelf beter van kunnen worden, maar in een metasysteem ga je verder dan die intentie alleen. Het zelf beter worden of een ‘profit first’-gedachte gaat niet leiden tot een succesvolle samenwerking. Sterker nog, bedrijven die vandaag de dag nog werken met alleen hun eigen gewin voor ogen, zijn gedoemd om overbodig te worden. Die bedrijven gaan zeker niet profiteren van de waarde die metasystemen kunnen brengen.
Je zult dus verder moeten willen denken dan het belang van de partners in het metasysteem. De gezamenlijke purpose van het partnership is daarbij key en die moet verder gaan dan aandeelhouders- en klantbelangen. In een metasysteem moet je bereid zijn te werken aan de impact van profit and groei op je organisatie, je klanten, je medewerkers en de maatschappij.
Waarom?
Hoewel het verhaal over metasystemen wat idealistisch of weinig concreet kan klinken, zijn er keiharde bouwstenen en voordelen te vinden in de samenwerking in een metasysteem.
Je werkt samen aan ‘purpose’ en bereikt een grotere impact dan wat veel bedrijven in hun eentje voor elkaar zouden kunnen krijgen. Samen ben je veel beter in staat om klanten te servicen en te werken aan customer convenience, onder andere doordat je kennis en data deelt. Je werkt samen, daagt elkaar uit en deelt, waardoor innovaties ontstaan.
Zo kunnen metasystemen voor alle partners leiden tot onder andere:
- Gedeelde inzichten
- Echte impact
- Ontzorging
- Nieuwe proposities en oplossingen
- Naadloze customer- en employee journey
Metasystemen vallen niet snel uit elkaar en zijn niet inwisselbaar voor andere. Betere verstrengeling bestaat bijna niet, waardoor er een enorme loyaliteit naar elkaar ontstaat. Maar er worden ook steeds betere oplossingen en innovaties gerealiseerd. Die houden alle partners relevant en waardevol en borgen de continuïteit.
Dit artikel is oorspronkelijk door Mihaly Laszlo gepubliceerd. Lees het volledige artikel op Frankwatching.